Az aszkorbinsav egészségügyi hatásai a szervezetre

aszkorbinsav

Az aszkorbinsav vagy C-vitamin egy olyan vízben oldódó vitamin, amit a szervezet nem képes tárolni, így folyamatosan pótolni kell az étrend segítségével. Az egyes élelmiszerekkel és bizonyos kiegészítőkkel tökéletesen hozzájárulhatunk a napi aszkorbinsav szükséglet kielégítéséhez. A nagy mennyiségben elfogyasztott aszkorbinsav bizonyítottan képes a szervezetünket ellenállóvá tenni az olyan betegségekkel szemben, mint az ízületi gyulladások, a szívbetegségek vagy a rák.


Antioxidáns


Más vitaminokkal, ásványi anyagokkal és tápanyagokkal együtt a C-vitamin vagy aszkorbinsav is igen erős antioxidánsként működik a szervezetben. Az aszkorbinsavval semlegesíthetőek azok a szabadgyökök, amik máskülönben a sejtekben károkat és mutációkat okoznának. A szabad gyököket a testmozgás hiánya, a rossz étrend, a dohányzás és a környezetszennyezés generálja. Az antioxidánsok nélkül ezek hatására a szervezet korán megöregedne és olyan betegségek érnék el, mint a rák, a szívbetegség vagy a cukorbetegség.


Kollagén termelést elősegítő


Az aszkorbinsav részt vesz a szervezet kollagén termelésében. Ez a fehérje az, ami segít helyreállítani és fenntartani az egészséges bőrt, az ereket és a kötőszöveteket. A kollagén segíti a sebgyógyulást és a csontok és fogak egészségéért is hozzájárul. Az aszkorbinsav hiányában a test szöveteiben problémák lépnek fel, a bőr kiszárad, a haj el kezd hullani, a fogíny begyullad, véraláfutások jelennek meg a bőrön és lelassul a sebgyógyulás is.

Ajánlott mennyiség


Az aszkorbinsav ajánlott mennyisége férfiak esetében 90 mg, a nőknél pedig 75 mg. A terhes és szoptató nőknél, valamint a dohányzóknál ennél jóval magasabb az ajánlott mennyiség. Persze ezek az adagok csak éppen arra elegendőek, hogy ne kapjunk skorbutot. A mai világban 1000-1500 mg C-vitamint érdemes naponta fogyasztani, amit nyers zöldségekkel, gyümölcsökkel, valamint étrendkiegészítők segítségével vihetjük be a szervezetünkbe.